tiistai 27. syyskuuta 2011

Koirapohdintoja

Mä oon jo pidemmän aikaan harkinnut koiran hankkimista. Olisi ihana saada jokin pikkukoira mun seuraksi! Sellaisen, jonka kanssa voisin lenkkeillä ja harrastella. Olen selaillut eri rotukuvauksia ja erittäin hyviä vaihtoehtoja on tullutkin vastaan. Eniten olen kuitenkin ihastunut Westieen valkoiseen länsiylämaanterrieriin! 


Netissä kyseisestä rodusta sanotaan näin:

Westie eli valkoinen länsiylämaanterrieri on pieni koira, jolla on karkea valkoinen turkki. Liikkuu iloisesti ja vauhdikkaasti. Mukava ja kiva lenkkikaveri, kaipaa erityisen paljon liikuntaa. Lika ei tartu karkeaan turkkiin. Valkoisen länsiylämaanterrierin parhaita puolia ovat että karvat eivät lähde jos se on hoidettu. Sitä täytyy trimmata 2 - 3 kuukauden välein. Sopeutuu nopeasti ympäristöönsä, kotiinsa ja perheeseensä. Se ei sovi polkupyörän perässä riepoteltavaksi eikä metsästykseen. Näyttelyt ja vauhdikas agility on sen mieleen. Tottelevaisuuskoulutus ja järjestyskin sujuvat tältä pieneltä veijarilta. Niillä on paljon omaa tahtoa ja ne ovat hyvin itsepäisiä. Valkoinen länsiylämaanterrieri on sopivan kokoinen ja siisti koira. Luonteeltaan se on pieni, eloisa, leikkisä ja peloton; voimakas itsetunto. Ulkonäkö on veikeä. 
  

On kuitenkin muistettava että Westie on TERRIERI ja sillä on ”terrierin temperamentti”.Se ei kuitenkaan merkitse agressiivisuutta, vaan valppautta ja ystävällistä itseluottamusta.
   



Toinen hyvä vaihtoehto olisi Bichon Frisé:


Netissä siitä sanotaan näin: 
Luonteeltaan bichon frisé on iloinen, leikkisä, ihmisystävällinen, mutta kuitenkin itsenäinen, tyhmänrohkea ja reipas. Se ei saisi olla arka tai ujosteleva, joskin arkuutta esiintyy rodussa jonkin verran. Bichon frisé on seurakoira ja haluaakin viettää aikaa perheensä seurassa. Rotu on hyvin vilkas ja hauskalla tavalla itsepäinen, joten omistajan tulee opettaa pentunsa johdonmukaisesti jo heti pienestä pitäen. Bichon frisé on myös hyvin älykäs koira, joka oppii oikealla opetuksella nopeasti käskyjä. Kilpailuissa tarvitaan kuitenkin kärsivällisyyttä, sillä huumorintajuisena ja vilkkaana koirana se voi haluta mieluummin naurattaa yleisöä kuin keskittyä tekemiseen. Bichon frisé onkin varsin taitava seisomaan takajaloillaan pienestä pitäen.

Ihania molemmat! Täytyy vielä mietiskellä, kumpa rotu sopisi mulle paremmin. Onko teillä itsellänne kokemuksia kyseisistä koiraroduista?

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

http://espanjankoirat.com/koirat/koirat.html

mulla on tuolta kolme koiraa<3

Anni kirjoitti...

Anonyymi: Pitääkin mennä tutustumaan kyseiseen sivuun! :)

Anonyymi kirjoitti...

Moikka :)
Mulla on bichon frise, aivan ihana koira, suosittelen JOS jaksat aivan varmasti turkin hoitaa. Se on erittäin vaativa, pestä pitää parin viikon välein, pesun jälkeen harjata ja kuivata samaan aikaan hiustenkuivaajalla tai koirien vastaavalla. Bichonit on erittäin seurallisia ja viihtyvät omistajan kanssa, eli jos et ole kovin paljoa kotona niin en suosittele :D Mutta aivan ihana rotu kyllä on ja jaksaa liikkua paljonkin, eli ei mikään sohvaperuna :D

Anni kirjoitti...

Anonyymi: Moikka! Mä olen lueskellut kyseisestä rodusta aika paljon, myös sen vaativasta turkista :D mutta kyllä mä olen valmis hoitamaan sitä ihan säännöllisesti. Olen myös aika paljon kotosalla, eli aikaa kyllä riittää koirallekkin. Kyseinen rotu kuulostaa kyllä varsin sopivalta mulle :)